La segunda y medio semana - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Kim Derksen - WaarBenJij.nu La segunda y medio semana - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Kim Derksen - WaarBenJij.nu

La segunda y medio semana

Blijf op de hoogte en volg Kim

28 April 2016 | Argentinië, Mendoza

Jeetje wat vliegt de tijd.. alweer meer dan n week geleden sinds mijn eerste blog/week! Zaterdag (16/4) was een skype/reisplan dagje waarna ik savonds lekker kook, eet, spelletjes doe en drink met Elisa, Marjolein en Martin. Rond 02.30 houdt hij het weer voor gezien en beginnen wij als echte Argentijnen pas aan de avond. We dansen op heerlijke spaanse en pop muziek en belanden rond 7 uur pas in bed. Zondag staat dan ook in het teken van ontbijten met empanadas om 3 uur smiddags, netflixen en de reis plannen met behulp van Rodrigo die me enthousiast over de plaatsen verteld die ik ga bezoeken. Mark blijkt deze week ook bij ons te komen wonen, dus koken en eten we met zn drieën.De tweede schoolweek vliegt voorbij. Maandagmiddag na school geeft Solé een wijnproeverij/quiz op school. Uiteindelijk zijn Marjolein en ik in de race voor een echte Malbec uit Mendoza, Mar wint maar we drinken hem samen op, op mijn laatste avond in Buenos Aires. Dinsdag heb ik mijn eerste -en laatste- privado, waarvan ik merk veel te leren! S avond ga ik met M&M nog even lekker een biertje drinken in de stad. Woensdag gaan we met n grote groep vanuit de school via de Bosques de Palermo (erg weidse, mooie parken) op weg naar het Planetario. Dit is ongeveer hetzelfde als het Omniversum in Den Haag, maar dan enkel over planeten. Interessant, maar lastig om te volgen in het Spaans. Hierna neemt Solé ons mee naar haar favoriete bar met een super gezellig binnentuintje waar we gezellig eten en drinken (Stella!!) tot het ineens alweer bedtijd blijkt. Met zn 5en in een taxi gepropt vliegen we door de straten van Buenos Aires. Eenmaal thuis blijkt Uriburu (ons appartement) ten dode opgeschreven te zijn.. Geen enkele vorm van elektriciteit of warm water is meer beschikbaar, de volgende dag bestaat dan ook vooral uit geregel, gepak en een verhuizing naar een host. We mogen hierdoor wel gratis naar de Asado (een typish Argentijnse barbeque) waar we een gezellige avond hebben en ik me in de taxi naar huis besef dat dit alweer de een na laatste avond is met mn nieuwe Ecela-familietje. Want zo voelt het echt, bizar hoe zoiets kan ontstaan in 2 weken. Vrijdag bestaat opnieuw uit veel geregel in verband met bus en vliegtickets en ik maak kennis met de kastje-naar-de-wand-no-sé-Zuid-Amerika cultuur. Ik ben blij als de middag over is en ik onderweg ben naar Elisa, Marjolein,Rafael en Martin voor een laatste etentje (Elisa kookt heerlijk Belgisch eten met echtje Belgische chocolade en koekjes als toetje). Dan is het echt tijd voor afscheid; ik ga ze missen!De busrit van 17 uur van Buenos Aires naar Puerto Iguazu (kan je je voorstellen dat je even naar Spanje reist voor een weekendje?) is prachtig!! Ik zie wel 20 verschillende soorten landschappen aan me voorbij trekken, de een nog mooier dan de ander. Ik kijk de spaanse versie van de minionsfilm en slaap prima. Zondagochtend kom ik aan in een zonovergoten Iguazu, wat had ik dat even nodig na die laatste dagen! Ik ontmoet Hilde, Jenny en Janine opnieuw en we hebben een heerlijke dag tussen de mooie dieren in het Jungle animal rescue centre. Savonds gaan we nu echt voor het laatst uit eten en bestellen we voor het eerst een toetje; dat heerlijk smaakt! De volgende dag zwaai ik ze opnieuw uit en ga ik zelf in de stortregen onderweg naar de Cataratas (watervallen) de Iguazu. Deels baal ik dat ik gister niet ben gegaan, maar ik had de dag met de meiden ook niet willen missen. Ik sluit me aan bij n lief Frans stelletje en we genieten ondanks het weer van de onbeschrijfelijk mooie watervallen. Die ook zonder de regenbogen en maribellas (vlinders) nog steeds onwerkelijk zijn. Nog nooit zo'n mooi landschap gezien! We doen een boottour onder de cataratas door waarna we het die dag niet meer warm of droog krijgen! We nemen een trein en lopen via een pad letterlijk over water naar de devilstroat: de mooiste plek op aarde waar water van alle kanten in een groot gat lijkt te verdwijnen. Ik geniet van het moment en besef me ten volle dat dit gevoel de reden is dat ik op reis wilde! It is like i am on top of the world! Daarna heb ik het echter zo koud dat ik pas weer gelukkig ben na een lauwkoude douche maar met warme kleding en warm eten.De volgende ochtend brengt een taxi me naar het vliegveld, waar mn vliegtuig een uur vertraging blijkt te hebben. Ik maak hier goed gebruik van door eindelijk weer wifi te hebben (als het hier slecht weer is, is er ook geen wifi) en mn hostel in Mendoza te boeken. Tijdens de vlucht kijk ik mijn favoriete series en na een korte stop in Salta geniet ik opnieuw van prachtige kraterachtige vergezichten, weilanden, bergen, groene vlaktes en dorpen. De taxirit naar het hostel is een sprookje, ik babbel in mijn gebrekkige spaans gezellig met de vrolijke chaffeur die me van alles over Mendoza verteld, geniet van de zon, de honderden arbols (bomen) die afsteken tegen de bergen aan de horizon. Het hostel blijkt mooi en gezellig maar ook best leeg. Ik krijg een 6 persoonskamer van mijzelf. Gelukkig bestaat skype en klets ik bij met Joeri om daarna met Mark voor het eerst tapas te eten. (Hij is van Buenos Aires naar Mendoza gereist om verder te gaan met school) De volgende dag ontmoet ik een aantal mensen (waardoor ik erachter kom dat ik veel te veel betaalt blijk te hebben, wat ik direct even rechtzet) boek ik twee excursies voor deze week en mijn bus ticket naar Santiago (wat nog even afwachten is of die wel doorgaat want de tunnel door de Andes kan mogelijk dicht worden gedaan met slecht weer...), klets ik even met de kingsday vierende holandias bij via whatsapp, skype ik met Marjolein om over onze verdere gezamenlijke reis te overleggen en dwaal ik door de stad en plaza's als ultieme toerist met mijn camera.Het is inmiddels 21.20 uur en ik heb weer een hoofdstuk uit een boek getypt, sorry jongens! Als ingeburgerde Argentijnse maar eens even gaan bedenken wat ik ga eten vanavond.. Morgen mijn excursie naar de Alta Montaña (letterlijk hoge berg) ik ben benieuwd.. Foto's volgen snel beloofd! Saludos X

  • 28 April 2016 - 02:42

    Kim Derksen:

    Oh beetje jammer, in het origineel zaten ook enters en witregels..

  • 28 April 2016 - 05:13

    Dave & Daphne:

    Hee Kim,

    Wat leuk om je verhaal te lezen!
    Doe voorzichtig en we wachten rustig af, na jou volgende verhaal!

    Liefs Dave Daphne en Lyo

  • 28 April 2016 - 07:14

    Annelies:

    Hoi Kim,
    Wat een hoop nieuwe ervaringen voor je!
    En wat ben je een sociaal en warm persoontje! Wat maak je gemakkelijk contact en stel je je open voor anderen.
    Je bent sterk, ik heb bewondering voor je!! Geniet en ik hoop dat je nog veel mooie ervaringen hebt! En veel leuke mensen ontmoet.
    Ik vind het leuk om je verslagen te lezen.
    En hou me om de hoogte via je ouders, die heel trots op je zijn.
    Heel veel liefs,

  • 28 April 2016 - 07:31

    Theo:

    Kimmie,
    Inderdaad SUPER trots zijn we op onze "kleine meid",
    en weer z'n prachtig verhaal, begin zelfs een jaloers te worden op jouw prachtige reis.
    kus,
    een trotse Pappie

  • 28 April 2016 - 08:39

    Annewill:

    kimmie wat klinkt dat allemaal heerlijk, lekker cultuur taal mensen en ETEN ontdekken

  • 28 April 2016 - 09:20

    Gerda:

    Ha lieve Kimmie,

    Heerlijk weer om te lezen over jouw ervaringen. Ook al weten we de meeste al, er komen toch nieuwe dingen tussendoor.
    En dat we trots zijn mag duidelijk zijn. Hoe je alles regelt in je eentje/met behulp van anderen. Je doet het toch maar. Fijn om te horen dat je zo geniet van alles en iedereen.
    Laat papa maar lekker jaloers zijn. Misschien neemt hij me dan ook mee op zo`n mooie reis!!! haha

    Hou van je, heel veel liefs, dikke knuffel en een kus,
    van mamsje

  • 28 April 2016 - 13:17

    Ingrid Roelofsen:

    hoi kim geweldig hoe jij het allemaal doet
    en de verhalen zijn heel erg mooi ik zit ook alweer te wachten op een volgende
    en meid je mag trots op je zelf zijn je doet het allemaal in vreemd land
    pas goed op je zelf
    kus en veel liefs van arno en ingrid

  • 28 April 2016 - 21:27

    Wilma :

    Hi Kim, fantastisch Door jou mooie verhalen genieten wij ook van jou bijzondere reis .Geniet er van en ben benieuwd naar het volgende verhaal kusjes en liefs van Geert en mij.

  • 28 April 2016 - 21:27

    Wilma :

    Hi Kim, fantastisch Door jou mooie verhalen genieten wij ook van jou bijzondere reis .Geniet er van en ben benieuwd naar het volgende verhaal kusjes en liefs van Geert en mij.

  • 29 April 2016 - 23:53

    Karin:

    Hey meid,

    Geweldig om jou zo te" horen"genieten.

  • 29 April 2016 - 23:57

    Karin:

    Gaat iets mis!

  • 30 April 2016 - 00:00

    Karin:

    En weer!! We zijn super trots op je. Geniet nog van de dingen die nog allemaal komen. Tot de volgende blog. Dikke X liefs Edward,Karin en kids.

  • 01 Mei 2016 - 10:16

    Yvonne Banning:

    Hallo lieve Kim,

    Jouw reisverhalen net gelezen en heb respect voor je!!
    Had ik natuurlijk al, ...maar wat ben jij een gezellige en onderhoudende verteller van al je belevenissen in Zuid-Amerika.
    Zo,n ervaring als deze neem je je verdere leven mee en vormt je ook !
    Chapeau !!! voor jou zoals je je vrolijk, opgewekt en sociaal en met veel humor beweegt, in deze voor jou toch vreemde cultuur.
    We zullen je volgende week missen bij het etentje wat jouw schoonouders geven ivm hun 25 jarig huwelijk... kan niet wachten op de face-to-face reisverhalen van je!!!!
    Jammer dat je deze indrukken niet samen met Joeri kan beleven, maar wellicht kunnen jullie samen dit soort reizen in de toekomst gaan maken!!! Zou leuk zijn!!!

    Geniet nog lekker van alle spannende avonturen en indrukken!!
    Blijf goed op jezelf passen!!!!
    Dikke knuffel van ons allen uit Druten, liefs van Rob en Yvonne Banning-van Delft

  • 09 Mei 2016 - 17:16

    Kim Derksen:

    Wat een ontzettend lieve reacties van jullie allemaal!! Doet me heel goed om te lezen dat jullie het zo leuk vinden om mij te volgen en trots op me zijn! :) Super fijn! Ik ga zo beginnen aan het schrijven van de volgende blog dus trek maar vast weer een half uurtje uit om die te lezen haha. Dikke kus X!


  • 15 Mei 2016 - 14:27

    Rene Van Delft:

    Hallo Kim,

    Ruim 2 weken later komt René nog eens aankakken. . . . . . .
    Ik had natuurlijk al wel van Marjolein veel over de blog gehoord, maar nu pas echt goed doorgelezen. Komt ook door Warschau en de voorbereiding ervan. Nu weer lekker thuis. Jij voorlopig nog niet he ?!
    Knap hoe of je je staande houdt tussen al die Zuid-Amerikaanse toestanden vol onzekerheden : hostels zoeken, vliegtickets boeken, op tijd gezond en lekker eten, de bus weer nemen, contacten onderhouden met mede-reisgenoten. Hoe ingewikkeld allemaal. Petje af hoor. Jij maakt er wat van zeg ! Gelukkig bestaat internet, Skype en wifi. Dat maakt het gelukkig allemaal wat makkelijker, maar toch . . . respect !!

    Ik hoop dat alles goed mag blijven gaan en beloof je volgende blog WEL METEEN te lezen !!
    Heel veel plezier nog op je reis en geniet van al het moois waar je tegenaan "loopt".

    Ook namens Marjolein : liefdevolle groetjes en tot in HOLLANDA (en blijf goed voor jezelf zorgen) !! RvD

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Afgelopen juli ben ik na vier jaar hard werken afgestuurd SPH'er geworden. Het vinden van een baan ging minder gemakkelijk dan verwacht met als resultaat 7 maanden werken in een weliswaar gezellig lunchroom. Ook hier veel van geleerd maar nadat de bazen aangaven de toko te verkopen hoefde ik niet lang na te denken; 'op reis!' was bijna het eerste wat door me heen ging. Vandaar deze reisblog om jullie op de hoogte te houden van mijn spannende avontuur; 2 maanden alleen op reis door Zuid-Amerika. Te beginnen met twee weken taalcursus en tangolessen in Buenos Aires om mijn reis te vervolgen richting Bolivia of Chili en Peru. Ik heb er zin in en hoop dat jullie mijn blog met plezier zullen lezen! Liefs

Actief sinds 08 April 2016
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 3476

Voorgaande reizen:

09 April 2016 - 10 Juni 2016

Kim in Zuid-Amerika

Landen bezocht: